יום שני, 29 בספטמבר 2008

משהו לשנה החדשה


ראשית כל, זכותכם לחשוד בי שאני מיסיונר של הקוד הפתוח. אבל... אסביר את עצמי במשך הפוסט. לפני שאביא את הקישור, ברצוני להסביר על סובלנות ונגישות במחשבים.
אני מכיר כמה חסידי קוד פתוח שדי מתייסרים בכל פעם שמישהו שולח להם מסמכים שנכתבו בתוכנות המבוססות על הקוד הסגור כגון אופיס של מיקרוסופט. אין לי כרגע משאבים להסביר למה ועל מה בדיוק הם נאבקים בקודים סגורים. אבל אני חייב להגיד משהו בעניין.
אומנם אני מאמין בחופש המידע גם הטכני וגם החברתי. עיינו בשינויים היסטוריים שיצרו רפורמות בעניין תרגום תנ"ך לכלל העם בחברות הנוצריות. החסידים רוצים שאותו דבר יקרה עם הקודים בכך שאפשר להתאים תוכנות לצרכים האישיים. אני לא רומז שכולם צריכים להבין בתכנות. בואו נגיד שהקוד הפתוח די מקל על מפתחים לתאם תוכנות לכלל משתמשים ולהפיץ אותם בקלות יחסית בנוסף לתיקון באגים. נדמה לי שמיקרוסופט ואפל מקשים בעניין תיקוני באגים. אין לי מושג למה ואיך, אבל נדמה לי שמדובר בבירוקרטיה די נוקשה בלי שקיפות המידע בעניין הבאגים. קשה לי להסביר זאת, אבל במערכת ההפעלה שלי, דביאן לני, אני מרגיש קצת יותר מודע לתפקוד הדברים (יש לי עוד המון מה ללמוד) מאשר בחלונות.
כשיש בעיות, אני מחפש פתרונות באינטרנט או כותב שאלה בפורומים של לינוקס. לא צריך טכנאים לרוב. הרי יש יותר תיעוד בעניין הקוד הפתוח באינטרנט מאשר בעניין חלונות. אלא מה? צריך להתאמץ קצת ולקרוא הרבה. זה עוזר הרבה יותר כשיש מכרים מנוסים בסביבה. למשל בתמיכות טלפוניות של ספקיות האינטרנט זורקים פתרונות בלי לבדוק דברים בסיסיים בחלונות וחבל.
אבל - מרתיע אותי הניסיון של החסידים להכריח את מכריהם להשתמש בתוכנות פתוחות כדי שהחסידים לא ייאלצו "לחטוא" בקבלת מסמכים. הערת אגב, RDF לא נחשב פורמט סגור? שמישהו יתקן אותי אם אני טועה. הניסיון הזה לוקה ביחסי אנוש. חבר'ה, תתנו למכריכם לשלוח אליכם איך שהם רוצים. גם אני לוקה ברגישות לאחרים. אבל בואו נגלה רגישות חברתית לחברים. אולי אז הם יכירו בצרכינו וישלחו לנו בפורמטים שאנחנו רוצים.
קישור של אתר תוכנות פתוחות לדיסקי און קי
- בשביל מי שמעוניין להתנסות "על יבש" או שמשתמש בלינוקס, אבל לפעמים נאלץ לנדוד במחשבים אחרים לצערו. לאבא וחבריו בחברת קשת טי.ווי - אפשר לקחת אופן אופיס על הדיסק אם לא על המחשב עצמו. אני ממליץ מפני שזה יאפשר ליוצרים ותסריטאים בקוד הפתוח לשלוח לכם חומרים. וגם לאחראים על האתר של קשת - בבקשה תבדקו איך האתר מתפקד בדפדפנים שונים. לצערי האתר לא נגיש חוץ באקסלפורר אינטרנט. יש הרבה תלונות בקהילה הפתוחה. תודה מראש על ההתחשבות מצידכם. בכלל אפשר להתקין גם במחשב עצמו תוכנות מקוריות שעליהן מבוססות התוכנות באתר לעיל.
בברכת שנה נגישה ומוצלחת,
נכאון

9 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

קנית אותי, כל עוד אתה מבין על מה אתה מדבר אז בכיף עם הקוד הפתוח, אני כנראה אמשיך להתקיים באופן פרימיטיבי ללא הבנה והתעסקות עם מחשבים.... אבל טוב שאתה נשאר בסביבה כי לפעמים אין ברירה.

יוסףה מקייטון אמר/ה...

שנה טובה!
בקשר למסמכים בפורמט לא פתוח במייל - הפתרון שלי היה במשך כמה זמן לשלוח מייל בתגובה שאומר ככה:

"שמתי לב ששלחת לי מסמך מצורף בפורמט מיקרוסופט וורד (או כל פורמט סגור אחר). פורמטים סגורים עוזרים לתאגידים לשלוט במידע האלקטרוני שלנו, מפעילים לחץ על אלו מאיתנו שמשתמשות בתוכנה חפשית להתקין תוכנה לא חפשית, ובאופן כללי מבאסים את התחת :-). לרוב ניתן לשלוח טקסט פשוט בגוף ההודעה, ללא שימוש בקובץ מצורף כלל (הי, הרי לזה מיועד האימייל, לשלוח טקסטים!) אם נחוץ לשלוח עיצוב מיוחד או אלמנטים אחרים שמחייבים צירוף קובץ, אשמח להראות לך כיצד לשמור את המסמך בפורמט פתוח, שכולנו יכולותים לקרוא. אני מצרפת כאן בתור דוגמא את המסמך ששלחת, שמור בפורמט פתוח. תודה על תשומת הלב!"

אגב, שמירה בפורמט פתוח אפשרית לעיתים גם מתוכנה לא פתוחה. ותוכנה פתוחה היא לרוב חינמית ואפשר להוריד ולהתקין, למשל אייבי-וורד או אופן אופיס גם על חלונות.

ודאי שאתה צודק בעניין הגישה. אין שום דבר להרוויח מזה שנסרב לקבל מסמכים שכתובים בפורמט סגור. להיפך, מעניין להראות שגם תוכנות חפשיות יודעות לפתוח מסמכים בפורמטים סגורים (ולהמיר אותם לפורמטים פתוחים!). כדאי באופן כללי תמיד להיות ידידותיים - זה עובד יותר טוב וגם יותר כיף :)

בלתי מוגדר אמר/ה...

היי, בובה. תתחדשי על התגובה הפומבית הראשונה! תאמיני לי שלא רק את אבודה בעולם המחשוב. עזי העיר לי שהוא לא הבין מה כתבתי. חבל שלא התאמצתי מספיק כדי להסביר את עצמי. להבא אשתדל לכתוב צעד בצעד ברשומות ממוקדות כמה שאפשר. קויירבג- יוסי מהרשומה הקודמת, נכון? בעקרון אני שמח שיש לפחות מישהו שהבין אותי ברשומה זו. רוב האנשים בעולם לא מבינים מה הפורמטים השונים מייצגים. הרי מבחינתם מדובר במידע ותו לא. לא משנה להם באיזו טכניקה זה מוגש או עשוי. אולי הם מבינים את השפעת הטכנולוגיה על החברה, אבל לא מדמיינים מה קורה מאחורי הקלעים של ייצור תוכנות. אם כבר מדברים על מסמכים ומעבדי תמלילים, לא הבנתי למה מוכנים לקרוא בפורמט pdf. זה פורמט פתוח או לאו? אם כבר ציינת מעבדי תמלילים שונים, יש לך מושג מה זה לאטך - latex? אם כן, יש לך מושג למה בעולם הקוד הפתוח יש אנשים שטוענים לכתר של מעבד תמלילים זה או אחר? אותו הדבר עם שוק הדפדפנים... בקיצור, ברשומה הבאה בכוונתי לכתוב כמה משלים פשוטים שינסו להסביר בפשטות מה ההבדלים בין תוכנות סגורות לבין תוכנות פתוחות. אז אשמח לקבל עזרה ספרותית ועצות בעניין...

אנונימי אמר/ה...

אחי,
אתה מדבר בשפה של קוד סגורים, או פתוחים. אין לי מושג ,אבל לא הבנתי אפילו מילה.
פשוטי העם אוצים הסבר.

יוסףה מקייטון אמר/ה...

לאטק הוא עורך טקסט חפשי שעובד על עיקרון של סימון טקסט בדומה למשל ל HTML או XML. זה מפריד את העיצוב מהמשמעות. כך היית כותב משפט עם מילה חשובה בתוכו וזה לא אומר באופן אוטומטי בולד, אלא יכול להיות אח"כ גם צבע, למשל.

כל מעבד תמלילים והדאווין שלו. אני מכירה מישהו שאני מאד מעריך במחשבים (ובפוליטיקה גם, אגב) שמרגיש הכי נוח לכתוב טקסטים במעבדי תמלילים שאין להם בכלל ממשק גרפי (אם שמעת על VI או VIM). למה מישהי אוהב מעבד תמלילים כזה או אחר? לכל אחת הסיבה שלו. איזה אתה אוהב? אני מחבבת את אופן אופיס למרות שהוא גדול וכבד, בגלל עושר האפשרויות שלו ובגלל שהוא גרפי ואני בחורה מאד ויזואלי.

פעם העברתי סדנא בנושא תכנה חפשית לאנשים לא גיקים ויש לי אותה על מצגת - אשלח לך אם זה יעזור. השתמשתי במטאפורה של אפייה (עוגה טבעונית והמתכון שלה לעומת עוגות שלא באות עם מתכון) כדי להסביר את החופש לעומת ההגבלות של תוכנה קניינית.

יש גם את המאמר הזה, שהוא די מובן גם למי שלא מתעסקת במחשבים:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%94_%D7%97%D7%95%D7%A4%D7%A9%D7%99%D7%AA

אנונימי אמר/ה...

If you'll be consistently discussing FLOSS, then please join the local Planet. (See link in Whatsup.)
Thanks!
;o)

בלתי מוגדר אמר/ה...

תודה על הבקשה. הייתי מת להיכלל בפלאנט לינוקס. אבל בואו נחכה עד שהבלוג יתבשל מספיק טוב ואז אפנה לאחראים. תודה רבה בכל אופן וברוך הבא.

Royi אמר/ה...

האתר הזה נפלא...

בלתי מוגדר אמר/ה...

היי, רועי. תוכל לספר לנו במה האתר נפלא. אני לא משתמש באתר. אז אשמח לשמוע על השימושיות באתר. נ"ב - הצצתי בבלוג שלך וזה נראה לי נחמד. אבקר אצלך מדיי פעם