יום רביעי, 22 ביולי 2009

למה חוק המאגר הביומטרי רע לנכים ואחרים שתלויים בשירותי המדינה?

היי, כולם. מצטער שלא כתבתי בבלוג כבר 7 חודשים.
ואוו, הרבה זמן. טוב, אין זמן לנימוסים.
אני כאן מפני שאני מוטרד יותר מתמיד. זה אומר שמשהו רע קורה. תסתכלו שמאלה. שמתי באנר (מודעה) נגד חוק המאגר הביומטרי.
הסבר טכני וקצר: המאגר הביומטרי אמור להכיל מידע על תוויי הפנים וטביעות האצבעות של כל אזרח. לכאורה המאגר נועד ללכוד עבריינים ומחבלים ולהגן על הציבור מפניהם. התעודות הביומטריות נועדות להקל על זיהוי במעברים. יתרונות וחסרונות מפורטים באתר שאציין בסוף. אנא תעיינו בו. זה מאוד חשוב.

מה הבעיה שלי עם המאגר הזה?

משרד הפנים מתכוון לרכז מאגר שיאסוף נתונים רבים על כל אזרח ובעזרת המאגר הזה, יוכלו לעקוב אחרי כל צעד של כל אחד. זה יפגע בפרטיות שלנו. הידע שיצטבר עלינו יתן לשלטון כוח רב לשלוט בנוו ולקבוע דברים בשבילנו.

מזכיר את "1984" של ג'ורג' אורוול, אה? אבא סיפר לי שכשהיינו בבודפשט בזמן של השלטון הסובייטי, אנשים פחדו ממנו. הוא נראה להם כמו פקיד ממשלתי. כרגע אני מפחד מהרעיון שנצטרך להיזהר בכל צעד שלנו בארץ ונחיה בפחד כפי שפחדו אותם ההונגרים בזמנו.

זוכרים שלפני כמה חודשים כתבתי כאן שנתקעתי במיטה כמה שעות בלי שום קשר עם העולם? ובכן, בעקבות המאגר הביומטרי, לא נוכל להיות לבד בפרטיות, גם אם נרצה בכך. הרי יעקבו אחרינו.
לא מאמינים? הידעתם שיש מאגר מרשם אוכלוסין עם הכתובות שלנו שדלף מזמן ומתעדכן כל שנתיים ומסתובב חופשי באינטרנט? הפעם מתכוונים להקים מאגר ביומטרי שהוא הרבה יותר מסוכן. אם יקימו אותו, הוא ידלוף לרשת - לא משנה כמה ישמרו עליו - הוא ידלוף. מה יקרה עם הדליפה? כל אחד יכול להשתמש בזה לכל מטרה - להתחזות, לסחוט, לתפור תיקים מפליליים, לחטוף, לברר על כל אחד מתמונה בלבד. כבר הזכרנו כמה כוח זה ייתן לשלטון?
כולנו נהיה פושעים בפוטנציה.

יש טענה שכדי לטוס לארה"ב יהיה צורך בתעודה ביומטרית. ובכן, נראה שיהיה צורך כזה, אבל בשביל תעודות ביומטריות אין שום צורך במאגר מרכזי. צריך רק שבב אלקטרוני בתעודה שיכיל מידע ביומטרי של האזרח. כך מכשירי זיהוי ישוו את המידע שנמצא בשבב הזה לאדם שמחזיק בתעודה. אין צורך במאגר חיצוני בשביל זה. במשרד הפנים רוצים מאגר שיעזור להם לזהות פושעים ומחבלים בעזרת תמונות ומצלמות אבטחה, אבל כפי שאנו רואים מניסיון, מאגרים נוטים לדלוף ונזקים לא ניתנים לתיקון כמעט וכלל.

עד עכשיו תיארתי השלכות אפשריות באופן כללי. עכשיו אתמקד בהשלכות בקשר לנכים ואחרים שתלויים בשירותי מדינה.

אתחיל ביתרון תיאורטי. נראה שמאגר כזה מקצר תהליכים ביורוקרטיים לקבל אישור בכל דבר. הרי למי יש כוח לעבור בדיקות זכאות לקצבאות ודברים דומים כל כמה זמן ולהוכיח את נכותו או את צרכיו כל פעם מחדש? המאגר כנראה יחליף את התהליכים המתישים הללו.
אבל מה? גם ככה לא נעים לנו שהביטוח הלאומי והרשויות האחרות מחטטות לנו בחיינו. לנכים במדינת ישראל יש בעייה של חוסר פרטיות. אז המאגר יקח לנו את פיסת הפרטיות שנשארה לנו.
לא סיימתי. כבר ציינתי שנהיה פושעים בפוטנציה?

ובכן, רובנו, אם לא כולנו, מנסים לעקוף את החוק ו/או נוטים להגזים בהצגת צרכים שלנו כדי לזכות ביותר הטבות, קצבאות ושירותים שאנו באמת זקוקים להם, וזאת משום שהחוק מאשר לנכים ולנזקקים פחות ממה שהם באמת צריכים כדי לחיות בכבוד, ולכן כדי לקבל מה שבאמת צריך מעבר למה שהחוק מאשר במצבים נוכחיים, צריך "להגביר" את הצרכים באמצעות ההגזמה.
טוב, מי לא מגזים לפעמים? אני חושש שהשלטונות יענישו אותנו על "חטאינו" הקטנים בעזרת המאגר הזה ויתנו לנו פחות ממה שאנחנו צריכים או בכלל יבטלו לנו הטבות.
בנוסף, כאילו שלא מספיק, החוק יחייב אותנו להצטלם ולתת טביעות אצבעות. מה זה אומר "יחייב"? יטילו על הסרבנים סנקציות כלכליות ונוספות.
החוק אושר בשלבים ויובא לאישור הסופי ביום ה' הקרוב. כן, מדובר בט' באב למסורתיים מביניכם. אירוני, לא?
רוב הח"כים לא יודעים בדיוק במה מדובר ולא בטוח שרובם לא יגיעו להצבעה. לצערי, החוק לא זקוק לרוב של 61 ח"כים. מספיק שמי שיהיה נוכח יאשר או יבטל את החוק לפי הרוב באותו רגע של הצבעה.

אז אני מבקש מכם לנקוט בצעדים שנראים לכם כדי לקרוא לביטול החוק. הצעדים מפורטים באתר "לא לביומטרי".

אני הולך מחר להפגנה ברחבת סינמטק בתל אביב שתתחיל ב7. אשמח להיתקל בכם שם.

תוספות ותיקון (היום יום ראשון):

מסתבר שכבר מחר מצביעים על הצעת החוק. אז צריך להגביר לחץ ולהטריד חברי כנסת במיילים ולחתום על העצומה. אנא הפיצו את העצומה.

יש תקווה - ח"כ דב חנין מחד"ש והשר מיקי איתן מהליכוד, שניים מהמתנגדים לחוק, אמרו שיש מגמה הולכת וגוברת להתנגדות בכנסת והם ינסו להגביר את מגמת ההתנגדות. שמעתי שאפילו ח"כ דוד רותם מישראל ביתנו גילה כמה בעיות בהצעת חוק ועשוי להתנגד. אז יש סיכוי! אבל צריך להמשיך בפעילות נגד החוק.

אני רואה שחלקכם לא מבינים עד כמה המאגר מסוכן לפרטיות שלנו, לביטחון האישי ואפילו לביטחון הלאומי בישראל. אז אנסה להבהיר כמה נקודות -

איך מאגר מרשם האוכלוסין דלף והמאגר הביומטרי בצבא הישראלי לא? ובכן, לפי החוק, משרד הפנים מחויב למסור את המידע של מרשם אוכלוסין לגורמי צד שלישי כגון מפלגות לקראת הבחירות שראשיהם רוצים לדעת איך למשוך את ציבור הבוחרים להצביע בשביל המפלגה. רוב הגורמים האלה לא מחויבים לאבטח את המידע. כך המאגר דלף לאינטרנט, טוב? שלא נדבר על זה שנכון לעכשיו, אין איש אבטחת מידע. הצעת חוק נוכחית מאוד דומה לחוק מרשם אוכלוסין ולכן יש בה מלא פירצות. היא גם מפחיתה הרבה אחריות מהמדינה בקשר לתקלות בעתיד. עם הדליפה כל מיני גורמים עוינים (פושעים "קטנים", ארגוני פשע, ארגוני טרור ועוד) ישתמשו במאגר לכל מטרה שירצו להשיג. כך אפשר לגנוב ולזייף את הזהויות שלנו. תארו לכם למשל שמי שזקוק לעזרה לא יקבל עזרה מפני שמישהו הקדים אותו והתחזה לו כדי לקבל הטבות מהמדינה. שלא נדבר על האפשרות שנהיה חשודים בפשעים שהפושעים עשו ב"דמות" שלנו.

בקשר למאגר הביומטרי בצבא הישראלי, הוא נמצא בצבא כבר משנות ה-70. איך הוא לא דלף? הצבא לא מחויב למסור לאף אחד את המידע הביומטרי ובעקבות רגישות המידע והדאגה לביטחון הלאומי יש כללים מחמירים בצבא. עד עכשיו, המשטרה הצליחה להשיג אישור מהצבא לעיין במאגר חמש פעמים. מדובר ב5 מקרים שלא הצליחו לזהות גופה וגם אז היו צריכים צו בית משפט ואישורים נוספים מבכירים בצבא בדרגות שונות. לפי הצעת החוק המשטרה תוכל לבקש גישה למאגר בלי שום צורך בצו בית משפט.

עכשיו אתם חושבים שאתם בטוחים?

שלכם,
נכאון

5 תגובות:

אודי אמר/ה...

שלום יואל
אין ספק שיש הרבה חסרונות במאגר מסוג זה שאת רובם תיארת.

אבל לא ציינת את יתרון הגדול: מניעת פשע.

האם כל החסרונות הללו לא מתגמדים כאשר התועלת תהיה צמצום בפשיעה? האם רצח אחד שימנע? אונס אחד שימנע? לא שווה את הנזקים המאוד מאוד לא נעימים שתיארת?

בלתי מוגדר אמר/ה...

שלום, אבא(?)

זה מה שאנשי משרד הפנים טוענים, אבל מומחי אבטחה אומרים שהנזקים עולים על ה"תועלת" שציינת. זה לא ימנע שום פשע. המאגר לא יהיה שמור כמו בצבא ולכן זה יקל מאוד על פושעים לגנוב זהויות כך שהמשטרה תחשוב בטעות שהאחרים הם הפושעים. הצעת החוק מלאה בחורי אבטחה. אוסיף בפוסט הסברים על הבדל בין המאגרים במשרד הפנים ובצבא

יוסףה מקייטון אמר/ה...

הי יואל, טוב לקרוא אותך שוב :)

המאגר גרוע מכל כך הרבה סיבות... הוא לא ימנע פשע כי פשיעה נובעת מבעיות חברתיות, חינוכיות, ובעיקר - כלכליות. אני לא מצליחה לחשוב על אף פשע שבו הפושע/ת אומר/ת לעצמה/ו: "המממ... אבל יש להם את הטביעת אצבע שלי אז בואו נעזוב את זה". פשוט יקפידו יותר לא להשאיר טביעת אצבע בזירת הפשע. והמאגר פותח פתח לפשעים נוראיים נוספים: אם יצליחו לזייף את טביעת האצבע שלך, למשל (ויש הדרכה איך לעשות זאת ב you tube) לא תהיה לך כל הגנה נגד זה! זה לא כמו סיסמא של הכספומט שאם מישהו/י עולה עליה אפשר להחליף - אי אפשר להחליף טביעת אצבע!

שלא לדבר על הנזק העצום שנגרם לטרנסיות וטרנסים ובכלל לכולנו.

מאגר כזה לא הוכיח את עצמו באף מדינה כיעיל או מועיל לא/נשים. הוא כן מועיל לשלטון שרוצה לפקח על כל צעד שלנו. איכס.

אנונימי אמר/ה...

אודי אשמח אם תסביר כיצד המאגר ימנע פשע.

http://ofek.biz/blog/archives/1084/comment-page-1#comment-1253

תקראו בלינק הזה גם את התגובות. מוסבר שם (בתגובות) כיצד גם ללא יצירת מאגר ביומטרי מרכזי ממשלתי, ברגע שעושים קישור בין נתון ביומטרי לבין תעודה מזהה, באופן אוטומטי יווצרו מאגרים ביומטריים פרטיים שיאספו ע"י גורמים פרטיים (דבר שלא ניתן לאסור על פי חוק).

אגב, כבר כיום ישנן ערים שמרושתות במצלמות למוקדים (עדיין לא כמו באנגליה, אבל בדרך), תארו לכם שמישהו ישלב את זה עם זיהוי ביומטרי...כל אחד יוכל לדעת היכן הייתם בכל רגע נתון של החיים שלכם גם מלפני שנתיים...

תתנגדו לתעודה הביומטרית עצמה ולא רק לאיזה מאגר מידע ממשלתי אמורפי!!!

קישור ביומטריה לתעודה = הכנסתה למאגר פרטי.
ותפיצו את המסר.

Ira אמר/ה...

אודי, חוששני שזה יאפשר יותר סוגי פשע חדשים ממה שזה ימנע.

ויואל: בצ'ה באב בפרט וימי חמישי בכלל אין ישיבות. ההצבעה נדחית לישיבה המיוחדת ביום שני, בתקווה שאנשי אופוזיציה לא יברחו לחו"ל, ואז במכה אחת נפסיד בחוק הביומטרי, חוק מופז וחוק הפרטת הקרקעות. מטריד מאוד...